Frida! - team

Elles Grzybek

idee-choreografie-dans

Michael Lazic

regie-choreografie-dans

Peter Verhelst

componist-gitaar

Veronique Lievin

Choreografie-dans

Vasilis Stefanapoulus

contrabas

Laura D'Halleweyn

zang-percussie

Diana Pavlidi

zang

Elles Grzybek - idee/choreografie en dans

Elles Grzybek is pas op 17-jarige leeftijd met het leren van klassieke dans begonnen en werd twee jaar later op een professionele balletacademie in Keulen/Duitsland voor een professionele opleiding toegelaten. Haar weg leidde naar België waar ze zowel klassieke en neoklassieke repertoire danste en later in de richting van danstheater evolueerde.

In 2011 debuteerde ze als choreografe met een eerste solo short piece choreografie, Pi=3,1415… .

Later werd deze productie in het theater aan de Stroom door Michael Lazic uitgewerkt tot een volwaardige avondvullende voorstelling met 3 dansers.

Samen met Lazic creëerden ze in het Theater aan de Stroom succesvolle dansvoorstellingen en vormde ze een perfect tegenpool in hun choreografisch oeuvre.

Sinds 2016 volgt ze Jinen butoh-dans bij Atsushi Takenouchi in Italie.

Michael Lazic - regie, choreografie en dans

Op zevenjarige leeftijd begon Michael Lazic met thai chi en gevechtskunsten, daarna schakelde hij over op olympisch turnen en werd ingenieur elektronica. In privéscholen bekwaamde hij zich in klassieke en moderne dans. Hij werd professioneel danser in gezelschappen in Brussel, Charleroi, Duitsland en Frankrijk. Zijn meest gekende productie in ons land is ongetwijfeld ‘A Body in Translation’ (2008), een voorstelling die refereert aan de Servisch-Kroatische burgerloorlog waarvoor hij samenwerkte met beeldend kunstenaar Hans Op De Beeck. Eerder maakte hij verschillende solo’s en performances. In 2007 maakte hij samen met regisseur Jeroen Bogaert de danskortfilm ‘Cocoon’. In 2009 creëerde Lazic, met zijn dansgezelschap cie M.E.S.S., i.s.m. Op De Beeck de dans en video voorstelling Staging Reality, dat te zien was op het internationaal dansfestival “Dance Week Zagreb”. Tussen 2013 en 2016 was cie M.E.S.S. het huis dansgezelschap in Theater aan de Stroom. Lazic en co-choreografe Elles Grzybek creëerden succesvolle producties zoals: Black Swan, Soletude (i.s.m. Jef Neve), Pi, Bach&Brel en de Stervende Zwaan. Na drie jaar is cie M.E.S.S. erin geslaagd een eigen publiek op te bouwen. Na de sluiting van het theater in 2016 werkte cie M.E.S.S. voor de eerste keer samen met componist/gitarist Peter Verhelst aan de voorstelling Hallelujah, dat in november 2019 succesvol in première ging in de Sint-Anna kerk te Antwerpen. Het publiek bleef hun trouw, gedurende 3 dagen kwamen meer dan 1200 mensen naar de voorstelling kijken.

Peter Verhelst- compositie en gitaar/ud/soundscapes

Peter studeerde jazz gitaar aan Jazz Studio in Antwerpen, het Conservatorium van Antwerpen en het Lemmens instituut in Leuven. Naast jazz en klassieke muziek is hij gepassioneerd door Oosterse klanken. Die doordringen zijn manier van spelen en beïnvloeden zijn composities.
Buiten akoestische en elektrische gitaar speelt Peter ud (Arabische luit), saz en bandola.
Peter speelt in uiterst diverse stijlen: hedendaagse jazz, klassieke en wereldmuziek. Peter is docent aan de Jazz Studio in Antwerpen en componeert voor theater en film. Hij speelt met muzikanten zoals: Lieselot de Wilde, Chris Mentens, Herman Pardon, Baba Sissoko, Yves Peeters, Saulius Petreikis, Anneleen Boehme en Dick van der Harst.
www.peter-verhelst.com

Veronique Lievin - choreografie en dans

Lievin studeerde in 1989 aan de stedelijke Koninklijke Balletschool te Anwterpen.
Als danseres werkte ze bij diverse binnen- en buitenlandse dansgeazelschappen, zoals: Ballet Vlaanderen, Northen Ballet (Engeland), als soliste in ‘Le Grand Theatre de Bordeau”.
Sinds 1993 danst ze freelance de hele wereld rond.

Tussen 2013 en 2016 maakte ze deel uit van cie M.E.S.S. waar ze diverse rollen danste in o.a.: Black Swan, Soletude, Bach&Brel en de 4 seizoenen.

In september 2018 creëerde ze haar eigen gezelschap: “DANCECHOCTHEATER” en debuteerde met haar avondvullende solo/expo voorstelling “Des Mots et Des Gestes” in maart 2019.

Haar eerste liefde, ballet, werd al gauw vermengd met acteren, zingen, schirjven muziek spelen en anatomie studies, wat ze typeert als een zeer charismatische en eerlijke artieste op scene.

Vasilis Stefanapoulus - contrabas

Vasilis Stefanopoulos (contrabas, basgitaar) werd geboren in Patras (Griekenland). Hij studeerde basgitaar aan het Municipal Conservatorium of Patras bij Andreas Georgiou en klassiek contrabas bij Heracles Soumelides. Hij vervolgde zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij de diploma’s jazz en klassiek contrabas behaalde (Bachelor Jazz Contrabas, Bachelor Contrabas, Master Jazz Contrabas). Hij volgde lessen bij Hein van de Geyn, Frans van der Hoeven, Knut Guettler, Jean-Paul Everts en Quirijn van Regteren Altena.
Hij trad veelvuldig op in jazz clubs en festivals in Nederland, België, Griekenland, Duitsland, Groot-Brittannië, Noorwegen, Spanje, Italië, Cyprus, Mexico, Frankrijk, Argentinië, Rusland, USA, Portugal, Egypte, China, Sao Tome and Principe en speelde met, onder andere, George Benson, Michel Portal, Tore Brunborg. Op dit moment speelt Vasilis Stefanopoulos in verschillende jazz/wereldmuziek groepen en klassieke ensembles.

Laura D’Halleweyn - percussie en zang

Laura Katarina D'Halleweyn reisde van kinds af vaak in de Arabische wereld. Dit inspireerde haar en deed haar liefde voor Arabische muziek en cultuur ontvlammen. Ze leerde percussie en zong mee met de liederen op Algerijnse volksfeesten. In Marokko en Spanje speelde ze met straatartiesten. Terug in België begon ze als self-made artieste mee te spelen als zangeres en percussioniste met verschillende bands zoals Daadouch, Dame Jeanne, Belgomatic en Hellevaart Rus. Laura zingt en speelt vanuit haar gevoel en liefde voor muziek.

Diana Pavlidi - zang

Diana Pavlidi groeide op in een muzikale familie en ontwikkelde haar muzikale talent vanaf jonge leeftijd a.d.h.v. pianolessen en zangkoren. Tijdens haar studie Internationale Betrekkingen en Recht bleef ze piano spelen en zingen in verschillende pop-soul bands, maar haar liefde voor zang inspireerde haar om haar professionele pad te veranderen en uiteindelijk voor muziek te kiezen. Dankzij haar eerste zangdocente Irini Konstantinidi maakte ze kennis met jazz. Sindsdien beïnvloedt dit genre heel erg haar muzikale en vocale ontwikkeling.
Diana doet momenteel haar masters in jazz zang aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en geeft zangles in verschillende muziek scholen in België. Ze is te zien op verschillende podia in Griekenland, België en Nederland.